Orang lama pernah berpesan: berbuat
sesuatu hendaklah sesuai dengan tempat dan keadaan, supaya perbuatan itu
berhasil dengan baik. Perlu adil dalam menyelaras perasaan. Menyingkap
perihal memboikot produk keluaran zionis dan sekutunya yang kembali
menjadi topik utama dunia, ianya boleh difahami sebagai tamsilan kepada
didikan yang diperoleh dari madrasah Ramadan yang lalu iaitu melahirkan
modal manusia bertakwa terutama dalam meneliti setiap tindakan yang
dizahirkan.
Itu antara intipati perkongsian Islam
Itu Indah bersama Ustaz Pahrol Mohd Juoi minggu lalu. Bila bicara
tentang takwa, ianya sudah terbina di dalam jiwa umat Islam. Walaupun
ketakwaan itu sifatnya maknawi kerana letaknya di dalam hati, namun ia
boleh melahirkan tindakan-tindakan yang konstruktif; Nampak di mata dan
mampu dibina. Ia mampu menzahirkan tindakan-tindakan yang dapat
menyelesaikan masalah yang melibatkan diri, keluarga, masyarakat, negara
dan juga umat.
Takwa punya nilai di sisi Allah. Oleh
itu, apabila seseorang itu akrab dengan Allah dari segi nilai
ketakwaannya, maka ia akan beri kesan yang besar kepada hubungan sesama
manusia. Manusia akan berjaya menghadapi musuh zahir dan batin apabila
menggabungkan iman dan juga ukhuwwah.
Allah berfirman dalam Surah Ali-Imran ayat 134 mafhumnya “iaitu
orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan
orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan
kesalahan orang. Dan ingatlah, Allah mengasihi orang-orang yang berbuat
perkara-perkara yang baik”. Menerusi ayat ini Allah memberikan kita
kayu ukur ketakwaan, antara tanda orang bertakwa yang dinyatakan secara
jelas menerusi ayat tersebut adalah orang yang mampu menahan marahnya.
Imam Bukhari meriwayatkan, Abu Hurairah
r.a menceritakan bahawa seorang lelaki datang meminta nasihat daripada
Rasulullah SAW, baginda menjawab “Jangan marah”. Lelaki tersebut
mengulangi soalannya. Rasulullah SAW menjawab “Jangan marah”. Soalan
diulang lagi beberapa kali, lantas baginda mengulang juga jawapan yang
sama. Di dalam riwayat Imam Tarmizi, lelaki itu berkata “Wahai
Rasulullah, berilah nasihat kepadaku dan janganlah terlalu banyak, moga
aku senang memahaminya”. Lantas baginda menjawab “Jangan marah”. Betapa
Rasulullah menekankan tentang mengawal marah kerana daripada marah akan
timbul perasaan lain seperti dendam dan hasad dengki yang membawa
mudarat yang jauh lebih besar sebagaimana dinyatakan bahawa dendam dan
dengki itu boleh menghanguskan amal ibadah kita. Ditamsilkan seumpama
api yang bukan hanya membakar orang lain malah lebih cepat membinasakan
diri sendiri. Oleh itu, usahlah marah, kawallah ammarah yang ada.
Marah juga dipercayai menjadi punca
kepada pelbagai penyakit zahir. Satu kertas kajian yang disediakan oleh
penyelidik dari University College London mendapati lelaki yang mudah
meradang dan panas baran besar kemungkinan akan diserang penyakit
koronari berbanding mereka yang tidak bersikap demikian. Dan kajian
kedua menghasilkan beberapa teori mengenai emosi marah yang
diterjemahkan dalam bentuk serangan jantung. Ini disebabkan, golongan
yang tidak mampu mengawal marah mengalami kesukaran tidur, kurang
mengambil ubat, mempunyai tabiat pemakanan yang tidak sihat, tidak
bersenam, dan lebih terdedah kepada ancaman obesiti. Perasaan marah juga
akan menyebabkan berlakunya penurunan imunisasi sekaligus menjadikan diri lebih mudah diserang pelbagai penyakit.
Marah juga selalu dikaitkan dengan
keganasan. Marah sebagai tanda hilangnya kebahagiaan dan ketenangan.
Marah pencetus kepada penceraian, kemurungan malah kemalangan jalan raya
juga adakalanya bermula dengan wujudnya perasaan marah. Acapkali kita
dengar marah diumpamakan dengan api. Adakah api membawa kepada keburukan
semata? Adakah ia tidak diperlukan dalam menjalani kehidupan? Tidakkah
hidup perlu diterangi dengan cahaya yang berasal dari api? Bukankah
untuk memasak juga perlu kepada api?
Menurut Sheikh Sa’id Hawwa di dalam kitab Tazkiyyati al-Anfus,
tiada manusia boleh terlepas daripada marah, Rasulullah SAW sendiri
juga pernah marah, bahkan Allah juga turut murka dalam situasi
tertentu. Oleh itu, kita mesti memahami bahawa ada marah yang diizinkan
oleh Islam dan ada marah yang dilarang. Di sinilah perlunya kepada
pertimbangan, sukatan dan kawalan terhadap kemarahan.
Terdapat tiga kategori manusia. Pertama
orang yang tercela kerana tiada rasa marah dalam diri. Allah berfirman
dalam surah At-Tahriim ayat 9 mafhumnya, “Wahai Nabi!
Berjihadlah (menentang) orang-orang kafir dan orang-orang munafik, serta
bertindak keras terhadap mereka. Dan (sebenarnya) tempat mereka ialah
neraka Jahannam, dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.” Ayat ini
mengajak kita untuk bangun berjihad, tidak dayus terutama apabila
berbicara tentang kekejaman terhadap saudara seakidah kita.
Bukanlah yang dikatakan kuat itu dengan
hebatnya bergusti, demikian bicara Rasulullah SAW. Sesungguhnya orang
yang kuat adalah mereka yang mampu menahan dirinya daripada sifat marah
dan tahu mengambil faedah dari kemarahan untuk membina kekuatan.
Siapakah yang dikategorikan sebagai mampu menahan diri dari sifat marah
ini? Mereka adalah orang yang marah kerana Allah bukannya marah kerana
marah. Itulah perjuangan kita, untuk marah kerana Allah bukannya marah
kerana marah yang membawa kepada fitnah. Sewajarnya kita tahu letak
duduknya marah. Bak kata Imam as-Syafie “Barangsiapa yang tidak marah
ketika dia sepatutnya marah, dia umpama keldai.”
Kategori kedua adalah kategori manusia
yang melampau dalam marahnya. Ia terjadi ketika mereka marah dengan
melanggar pertimbangan akal rasional, melanggar perintah Allah dan
melanggar akhlak, adab dan susila ketika melampiaskan marahnya. Dalam
isu boikot contohnya, perlu bijak dan berilmu ketika memboikot bukannya
dengan emosi, memboikot dengan kekerasan dan menyimpang jauh dari adab
kita sebagai umat Islam yang hebat. Diumpamakan jika ingin menghadapi
musuh dan menunjukkan marah pada musuh dengan cara terbaik seperti
menghadapi anjing yang menyalak, usah berbuat yang sama dengan musuh
umpama menyalak kembali padanya kerana ternyata musuh itu bukan guru
kita. Banyak lagi cara yang lebih bijak untuk menunjukkan maraknya api
kemarahan kita. Elakkan dari merasa bangga dengan kemarahan yang
dianggap sebagai kekuatan. Adakalanya perlu memandang kemarahan itu
sebagai suatu keabian dan kekurangan.
Oleh itu, ambillah jalan sederhana dalam
marah. Marah yang terkawal dan terpimpin: marah yang kena pada tempat
dan subjeknya. Jika Islam dihina, dipersenda dan hak Allah
diperkotak-katikkan maka wajib kita marah. Berbeza situasi jika diri
kita dihina, agama menganjurkan kita untuk memaafkan sahaja seperti yang
telah termaktub dalam surah Ali-Imran ayat 134 tadi. Selain itu,
pilihlah untuk berfikiran rasional walaupun dalam keadaan marah seperti
kisah Saidina Ali tidak meneruskan niat membunuh seorang Yahudi hanya
kerana dikhuatiri niat membunuh kerana Allah beralih menjadi membunuh
kerana marah akibat diludah wajahnya. Perlu bijak menganalisa antara
agama dan peribadi dalam melampias marah. Selain marah perlu kena pada
tempat dan subjeknya, marah juga perlu kena pada masanya.
Marah mesti diluahkan, orang yang
berjaya dalam hidup bukan orang yang tidak marah tetapi orang yang dapat
meluahkan marahnya secara konstruktif. Marah usah dipendam khuatir akan
wujud dendam. Moga Allah pimpin hati, jiwa, emosi dan pemikiran kita
untuk dapat mengawal marah kerana dari situ kita belajar mengawal diri
kita. Inilah kejayaan sebenar apabila kita ingin bertempur dengan
musuh-musuh Islam. Semoga kita akan ada perjuangan nafas panjang yang
berlandaskan hukum Allah berdasarkan syariat. Marahlah kerana Allah.
Rencana ini telah disiarkan dalam segmen Agama akhbar Berita Harian
edisi 13 Ogos 2014
No comments:
Post a Comment