Program Usrah Nurani
yang keudara setiap hari Jumaat, jam 5.15 hingga 6.45 petang bersama
Ustaz Zulramli bin Mohamed Razali sebagai naqib dan dua orang ahli
usrah, iaitu Helmi Yusuf dan Dr. Nik Roskiman Abdul Samad kali ini
membawa topik “Radhiah, Mardhiah.”
Ustaz Zulramli membuka bicara usrah
dengan mengingatkan semua bahawa setiap manusia akan menghadapi mati.
Sama ada bersedia atau tidak, kita semua akan dipanggil menghadap Ilahi
apabila tiba waktunya. Namun, apa yang didambakan oleh setiap manusia
ialah apabila tiba ajalnya, Allah memanggilnya dengan panggilan (Wahai
jiwa yang tenang). (Surah Al-Fajr, ayat 27).
Manusia terlalu inginkan ketenangan ini
sehinggakan sanggup memburu kekayaan dan kemasyhuran yang disangkakan
boleh memberi ketenangan. Ketenangan bukanlah dianggap sebagai aksesori
persekitaran. Oleh itu, kekayaan bukanlah kayu pengukur kepada
ketenangan. Malah mungkin seseorang itu tidak memiliki kekayaan, akan
tetapi beliau memiliki ketenangan yang luar biasa.
Ustaz Zulramli mengajak ahli usrah dan
para pendengar bermuhasabah sekiranya saat ajal kita datang, Allah
memanggil kita dengan panggilan ‘Wahai jiwa yang tenang’, adakah jiwa
kita betul-betul akan tenang walaupun sepanjang hayat kita di dunia,
kita tidak pernah merasai ketenangan? Imam Ghazali pernah mengatakan
bahawa ‘Manusia akan mati mengikut cara bagaimana dia hidup.’
Sekiranya kita mahukan saat kita mati
itu mendapat ketenangan, maka kehidupan kita di dunia juga perlu
mendapat ketenangan. Setiap manusia perlu memasang niat dan berazam
untuk memulakan kehidupan yang baru dan bangkit menjalani kehidupan
dengan penuh ketenangan. Anak kunci ketenangan terletak kepada ayat yang
ke-28 di dalam Surah Al-Fajr (Kembalilah kepada Tuhanmu dalam keadaan
engkau redha kepada Allah dan Allah redha kepadamu).
Helmi Yusuf mengutarakan satu persoalan,
iaitu seorang ibu pernah mengatakan bahawa kelahiran anak-anak itu
boleh menyebabkannya jatuh bankrap dan berputus asa dengan kehidupannya.
Ustaz Zulramli mengatakan bahawa manusia dikurniakan keupayaan untuk
memilih sama ada untuk menerima ataupun menolak kesusahan dan dugaan
yang datang kepada kita. Menerima bermaksud kita redha dengan apa yang
telah berlaku kepada diri kita dan menolak bermaksud kita tidak redha
serta menyalahkan pula takdir yang ditentukan kepada kita. Perkara
pertama yang perlu diterima oleh setiap orang Islam ialah, kita adalah
hamba kepada Allah SWT. Kepada Engkau kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.
Helmi Yusuf mengaitkan redha dengan
tanggungjawab kita sebagai seorang hamba kepada Pencipta dan memuliakan
Nabi s.a.w. serta tanggungjawab sebagai anak kepada ibubapa.
Sesungguhnya redha Allah itu terletak kepada redha kedua ibubapa. Selain
itu sebagai seorang manusia, kita juga bertanggungjawab dan sumbangan
kita terhadap agama dan masyarakat. Hamka pernah mengatakan ‘Kalau hidup
sekadar hidup, babi di hutan pun hidup. Kalau bekerja sekadar bekerja,
kera juga bekerja’. Apabila kita mulai menyoal di dalam diri mengenai
tanggungjawab kita, Allah akan mencampakkan ketenangan di dalam diri
kita.
Dr. Nik Roskiman mengupas lanjut Surah
Al-Fajr, ayat 27 hingga 30. Ayat ini mengandungi dua komponen penting,
iaitu redha dan meredhai. Hasan Al Basri pernah mengatakan bahawa
‘Sekiranya kita ingin mengetahui kedudukan kita di sisi Allah SWT, maka
lihatlah kedudukan Allah SWT di sisi kita.’ Bagaimana kita meletakkan
Allah di dalam kehidupan seharian kita, sama ada kita mengutamakan Allah
dalam setiap perkara yang kita lakukan ataupun tidak. Itulah petanda
bahawa kita dekat atau jauh daripada redha Allah SWT.
Dalam konteks yang sama juga Dr. Nik
Roskiman mengatakan redha itu bagaimana kita menerima qada’ dan qadar
yang ditentukan Allah kepada hambanya. Nabi s.a.w. sentiasa memanjatkan
syukur kepada Allah SWT sama ada dikurniakan kebaikan dan kebahagiaan
ataupun ditimpa musibah dan ujian. Kita perlu yakin bahawa apa sahaja
yang Allah timpakan kepada kita sama ada baik ataupun buruk adalah untuk
kebaikan kita. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik
bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat
buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui. (Surah
Al-Baqarah, ayat 216).
Saat ujian datang, mungkin susah bagi
kita untuk berhadapan dan menjadi seorang yang redha, iaitu tenang
menerima ujian tersebut. Apabila ujian datang kepada seseorang yang
tidak mempunyai latihan, sudah pasti ianya akan memusnahkan dirinya.
Ustaz Zulramli mengajak ahli usrah dan para pendengar untuk sama-sama
melatih diri menghadapi ujian yang tidak pasti bila akan datang kepada
kita. Beliau mengambil contoh pemain bola yang akan bertanding hanya
selama 90 minit tidak pernah berhenti membuat latihan. Manusia tidak
boleh lari daripada ujian. Setiap orang inginkan kebahagiaan, namun
tidak semua dapat mengecapinya. Tidak ada seorang manusia yang inginkan
ujian, tetapi setiap orang akan mendapat ujian.
Di akhirnya, Ustaz Zulramli merujuk
redha itu sebagai buah dan manusia sudah pasti tidak dapat membaiki buah
tetapi manusia boleh membaiki akarnya. Untuk mendapatkan buah yang
manis kita tidak boleh menyuntik gula padanya tetapi perlu membajai
akarnya. Di dalam Islam, redha itu adalah akhlak dan kita perlu kembali
kepada perkara utama iaitu mengenal Allah SWT dan persoalan akhirat.
Manusia boleh menerima ujian apabila kenal dengan Allah dan membawa
akhirat ke dalam diri. Itulah yang dikatakan sebagai latihan untuk
menghadapi ujian.
Rencana ini telah disiarkan dalam segmen Agama akhbar Berita Harian
edisi 14 Oktober 2014
No comments:
Post a Comment