Pembantu rumah, orang gaji, amah
atau “bibik” itulah gelaran yang sering digunapakai oleh kita. Bibik
dalam bahasa Jawa bermaksud makcik. Bibik ini tidak hanya terbatas
kepada pembantu rumah sahaja malah termasuk pengasuh anak-anak di
taska-taska atau tadika. Bibik-bibik di negara ini terdiri dari pelbagai
kewarganegaraan. Yang lazim kebanyakkannya datang dari Indonesia selain
daripada Filipina, Kemboja dan Vietnam. Walaupun bibik-bibik ini
dibayar gaji oleh kita selaku majikan, tetapi tidak wajar kita melayan
serta meletakkan mereka ditaraf seorang hamba. Ada garis panduan yang
kita sebagai majikan perlu patuhi. Bibik oh bibik… itulah tajuk yang
akan saya kupas berdasarkan segmen Usrati yang telah pun ke udara pada
Khamis lalu jam 5.15 petang bersama Ustazah Nor Hafizah binti Musa di
stesen radio IKIMfm.
Dalam Islam sendiri ada menyarankan
bahawa adalah wajib atau perlu untuk menyediakan pembantu kepada seorang
isteri. Ini bergantung kepada tahap kemampuan seorang suami. Ada dua
kategori wanita, yang pertama ialah wanita yang memang dari kecil sudah
biasa ada pembantu dan yang keduanya wanita yang tidak pernah ada
pembantu. Apa-apapun sama ada menyediakan pembantu atau tidak, Imam
Syafi’e ia tertakluk kepada keadaan wanita dan kemampuan suami.
Jenis-jenis pembantu ini pula ada
macam-macam kategori. Ada pembantu yang diambil dan tinggal serumah, ada
yang mengambil pembantu seminggu sekali dan ada juga yang mengambil
pembantu secara sebulan sekali. Terserahlah kepada maasing-masing.
Memang “kerjaya” sebagai suri rumah amat memenatkan dan kerja memang
tidak pernah habis. Lepas satu satu, ada saja kerja yang perlu dan nak
dilakukan. Kalau kerja di pejabat, kita masa ada “time in” dan “time out”, tetapi tidak untuk jawatan “suri rumah”.
Mari kita teladani kisah keluarga
Rasulullah SAW dalam hal mengambil pembantu rumah ini. Anak baginda
iaitu Fatimah pernah meminta untuk mempunyai seorang pembantu rumah.
Lalu dijawab Baginda SAW, “tahukah engkau wahai Fatimah apakah ganjaran
yang lebih baik dari memiliki seorang pembantu? Bertasbihlah 33 kali,
bertahmidlah 33 kali dan bertakbirlah 33 kali, itu lebih baik dari
mengambil seorang pembantu rumah. Kalau suami tidak mampu menyediakan
seorang pembantu janganlah isteri merungut pula.
Untuk bahagian pertama tajuk ini,
Ustazah Norhafizah telah menyentuh tentang cara-cara berurusan dengan
pembantu rumah dan bahagian kedua pula nanti saya akan mengupas dari
sudut pihak majikan. Dari segi panggilan atau gelaran apa yang hendak
digunakan terhadap pembantu ini juga perlu dilihat sebagai penting.
Samaada hendak panggil “bibik” ke atau makcik ke atau hendak dipanggil
orang gaji ke, itu perlulah mengikut kesesuaian. Walaupun sebagai
majikan, kita tidak boleh sesuka hati saja memanggil mereka dengan
apa-apa gelaran. Di pihak pembantu rumah pula, janganlah melihat gelaran
bibik itu sebagai satu gelaran untuk merendah-rendahkan atau “double
standard” kerana ia bermaksud makcik. Ikut kesesuaian sama ada pembantu
itu tua, muda atau pertengahan umur.
Sebelum memilih pembantu rumah eloklah
di buat solat sunat istikharah dulu. Mintak petunjuk dari Allah SWT.
Keputusan untuk mengambil pembantu rumah ini juga perlu lah mendapat
persetujuan bersama. Dari segi agamanya pun kena di titikberatkan.
Paling tidak pun perangainya kena kita perlu beri perhatian. Walaupun
kita tidak dapat mengetahui perangai sebenarnya pembantu rumah itu,
setidaknya kita tengok dari segi tahap kebersihan dirinya. Contohnya
kalau kukunya bercat biru merah boleh jadi haru biru kita dibuatnya.
Dalam mencari bibik juga, carilah orang yang tidak ada komitmen besar
terhadap keluarganya.
Sering wujud stigma di pihak majikan
bahawa jika dia (majikan) buat baik dengan pembantu rumah, nanti takut
pembantu rumah “pijak kepala”. Kerap sangat dah kita dengar kes-kes
berkaitan ammah atau orang gaji ini. Sama ada masalah itu timbul dari
pihak majikan atau dari pihak pembantu rumaha itu sendiri. Ada banyak
kes yang kita dengar, majikan selalu mendera pembantu rumah mereka.
Tidak kurang juga bibik itu sendiri yang “buat perangai”, seperti
melarikan anak majikan. Maka sebab itu timbul fobia di kalangan majikan
untuk buat baik dengan pembantu rumah. Begitu juga sebaliknya, pembantu
rumah rasa “cemas” dengan majikan kalau-kalau didera.
Sekalipun pembantu rumah kita bermasalah
atau cuba memijak kepala, sebagai majikan kita tetap kena buat baik
terhadap mereka. Ini kerana Nabi SAW pun mengalami banyak insiden buruk
dengan pembantu-pembantu baginda. Bukan tidak ada perkara-perkara yang
nabi tidak puas hati dengan para pembantunya, ada. Apa jua masalah yang
timbul dengan pembantu kita, pihak majikan perlulah menyelesaikannya
dengan matang.
Dalam menyuruh pembantu kita, sekalipun
di pejabat dengan kerani, perlulah menggunakan perkataan “tolong” bukan
ayat “memberi arahan”. Sebagai majikan kita bayar hanya beberapa ratus
ringgit sahaja kepada pembantu atau bibik, tetapi kita mengharapkan
ketaatan penuh daripadanya, kita ambil kehidupan dan kebebasan seorang
bibik, seolah-olah kita (majikan) hendak letak mereka dalam tangan kita
supaya kita boleh pulas-pulas telinga mereka, supaya kita boleh cubit
mereka bila-bila masa sesuka hati. Mereka bukan hamba, mereka juga
manusia biasa seperti kita, walaupun gaji mereka kita yang bayar.
Kedua-dua pihak kena sedar diri dan saling bersyukur. Untuk majikan jika
dapat pembantu yang baik jangan kerah sebagai hamba, atau mengarah ikut
sesuka hati. Untuk pembantu pula, jika kita memiliki majikan yang baik
dan bertimbang rasa, kena banyak-banyak bersyukur.
Rencana ini telah disiarkan dalam segmen Agama akhbar Berita Harian
edisi 25 September 2014
No comments:
Post a Comment